Paramétrages

maandag, april 08 2019

Gedaan met SEO,
tijd voor Voice Engine Optimization

Gedaan met SEO, tijd voor Voice Engine Optimization

Onze constante honger naar informatie doet ons steeds vaker teruggrijpen naar slimme apparaten. Slimme of virtuele assistenten worden stilaan een nieuw soort portiers, met toegang tot een zoekgeschiedenis waarin bijna alle producten voorkomen die we ooit hebben willen kopen. In de toekomst zullen algoritmes ons nog vaker producten en diensten aanbevelen en, als puntje bij paaltje komt, onze aankoopbeslissingen sturen. Laten we even het verleden induiken om dit te illustreren aan de hand van enkele recente ontwikkelingen.

Herinnert u zich nog het prille begin van het wereldwijde web?

Begin jaren 90 surften we van de ene website naar de andere op zoek naar informatie (of vermaak), maar vaak hadden we geen flauw idee waar te beginnen.

Twee studenten aan Stanford zagen in dat het allemaal veel efficiënter kon verlopen met wat begeleiding en bedachten een vertrekpunt om door dat snelgroeiende informatieweb te surfen. In 1994 publiceerden ze een hiërarchische lijst met hyperlinks naar andere websites, die ze per thema hadden gegroepeerd. Ze gaven er de naam Yahoo! aan en hun aanpak bleek een succes. Anderen pikten het idee snel op en bouwden een resem aan zogenaamde linkpagina's of webportalen uit, die vrij lang het wereldwijde web (www) overheersten.

Aangezien deze portals bepaalden welke websites het hoogst gerangschikt waren op hun pagina’s, en op deze manier dus veel invloed hadden op de populariteit van die websites, kregen ze in een mum van tijd enorme macht. Door de beste posities en bannerruimtes (en zo dus een deel van hun online verkeer) te verkopen, genereerden ze inkomsten uit hun rankings. Internetreclame was geboren.

Hoe haal je het van een algoritme?

Aan deze dominantie kwam pas in 1998 een einde toen twee andere alumni van Stanford het concept introduceerden van een index met pagina’s die doorzocht kon worden. Deze index noemden ze Google. Het uitgangspunt was simpel: je kan het belang van een site nauwkeuriger inschatten door het op een objectieve manier te meten met behulp van een algoritme.

Gewiekste marketeers hadden snel door dat de invoering van het computergestuurde PageRank-algoritme om een nieuwe aanpak vroeg. Er kwam immers meer bij kijken dan reclamegeld om een hoge ranking te behalen zoals bij webportalen. Daarom gingen ze op zoek naar manieren om de machinale berekeningen te beïnvloeden en te benutten om zo (al was het soms maar ogenschijnlijk) relevanter te zijn dan de concurrentie. Al snel ontstond een volledig nieuwe discipline in online marketing: Search Engine Optimization (SEO), later gevolgd door Search Engine Advertising (SEA); wanneer zoekmachines advertenties gekoppeld aan zoektermen begonnen te verkopen.

Slimme assistenten sturen onze aankoopbeslissingen

Ondertussen, anno 2019, bevinden we ons volop in het tijdperk van big data, machine learning en kunstmatige intelligentie. Snelle vooruitgang in technologieën als spraakherkenning en natuurlijke taalverwerking hebben geleid tot zogenaamde slimme assistenten – en die worden met de dag slimmer. Deze technologieën staan bovendien constant in contact met hun gebruikers, aangezien ze tegenwoordig in zowat alle apparaten terug te vinden zijn. Door gigantische hoeveelheden relevante gegevens te verzamelen, kunnen ze de noden van gebruikers voorspellen, inschatten en – iets verontrustender – zelfs beïnvloeden.

De consument doet dan ook steeds vaker beroep op deze technologieën in zijn zoektocht naar informatie. Slimme assistenten krijgen het beheer over een groot deel van alle zoekopdrachten naar producten en uiteindelijk zullen de aankoopbeslissingen van de consument door algoritmes worden gestuurd.

De nieuwe portiers

In zekere zin doet dit me denken aan de situatie in 1994, toen portals als Yahoo! de belangrijkste toegangspoorten tot het internet waren. Nu, 25 jaar later, zijn dat de virtuele assistenten. Het grote verschil is natuurlijk dat deze machinale algoritmes – die de menselijke beheerders hebben vervangen – niet meer gebonden zijn aan een computerscherm.

Opnieuw beseffen gewiekste marketeers dat ze op het veranderende consumentengedrag moeten inspelen en ervoor moeten zorgen dat hun producten door slimme assistenten worden opgemerkt om zich van de grote massa onderscheiden. Alleen bestaat deze keer het doelpubliek uit computerplatformen.

Ik ben er daarom van overtuigd dat een nieuwe discipline in online marketing, Voice Engine Optimization of VEO, een essentieel onderdeel zal worden van de meeste marketingstrategieën. Goede zoekresultaten zijn nu belangrijker dan ooit, dus er staat veel op het spel staat wanneer het gaat om slimme assistenten.

Op een desktop of laptop is een positie op de eerste pagina vaak nog genoeg. Maar hoewel de bovenste resultaten de meeste clicks binnenhalen, valt er onderaan toch ook nog wat te sprokkelen. Op mobiele schermen slinken de kansen al aanzienlijk en gaat het leeuwendeel van de clicks naar de top 3.

Bij een spraakgestuurde zoektocht zullen de kansen nog verminderen en zal de absolute toppositie veruit de enige relevante worden. De concurrentie zal dus bikkelhard worden wanneer iedereen ernaar streeft om als enige genoemd te worden, zeker als je je bedenkt dat tegen 2020 tot 50 procent van alle zoekopdrachten ingesproken zullen worden.

Strijd der titanen

Tegelijk woedt er ook een felle concurrentiestrijd tussen de platformen zelf.

Hier kunnen we nog een historische parallel trekken: net zoals Microsoft en Apple Macintosh streden om de desktopcomputer en Apple (iOS) en Google (Android) later in mobiele technologie concurreerden, trachten de technologiereuzen vandaag onze woonkamer binnen te dringen met hun slimme assistenten, van Apple met Siri over Microsoft met Cortana en Amazon Alexa tot de Google Assistent. 

Wie zal zegevieren? 
Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

Auteur

Frederik Claessens

Frederik Claessens,
E-Commerce Manager, SQLI Belgium

  

  • Deel
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin