Paramétrages

vrijdag, februari 24 2017

Retail: 3 trends om in de gaten
te houden in 2017

Logo SQLI

In 2017 zal de verbonden klant het middelpunt worden van de trends en innovaties. De kopers gebruiken nu al de verschillende kanalen die ze aangereikt krijgen en worden het gewoon om online aankopen te doen. Ze verwachten dus steeds meer een gelijkaardige kwaliteit en diversiteit van traditionele handelaars. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten retailers een solide verbinding kunnen maken tussen de verschillende contactpunten en de consumenten om hen zo een voortdurende ervaring te kunnen aanbieden.

Sinds het begin van het jaar zijn verschillende retailers hun wonden nog aan het likken na de intense prijzenoorlog tijdens de feestdagen en solden. De klappen die het budget van sommige handelaars heeft gekregen tijdens deze periode zal ertoe leiden dat sommigen zullen moeten investeren in technologieën die zullen helpen om de klantenervaring te verhogen, om zo de felbevochten merkentrouw te kunnen garanderen (een keuze die op lange termijn vruchten zal afwerpen).

De technologieën die de retail gebruikt moeten dus performanter worden om zo hun investeringen terug te winnen. Ze moeten ook bewijzen dat ze de mogelijkheid hebben om de klant te overtuigen om aankopen te doen, in een onzeker economisch klimaat. Door rekening te houden met deze gevoelige context, zullen de drie volgende technologische domeinen aan kracht winnen in de loop van 2017.

Machine Learning

Er is de overtuiging dat retailers een grote stap zullen zetten naar de verbetering van de klantenervaring door machine learning toe te passen. Een steeds groter wordende groep zal alles in het werk stellen om de aankoopprocedure volledig te automatiseren en om online shoppen nog gemakkelijker te maken voor de consument. Door te leren en te anticiperen op de volgende stappen die consument zal maken, kan deze technologie webpagina’s aanpassen om zo de navigatie te vergemakkelijken of om de consument het voor hem meest geschikte kanaal aan te bieden om zijn aankoop af te ronden zonder al te veel moeite. Dankzij deze mechanismen zal machine learning een belangrijke bondgenoot worden om de weg en de beslissingen die een consument neemt om een aankoop te doen, te beïnvloeden.

Chatbots

Deze virtuele technologische assistent die momenteel voornamelijk wordt gebruikt in de financiële sector zou ook uitstekende resultaten moeten leveren in de retailsector. Chatbots zullen in de toekomst thuis bij de klant worden geïnstalleerd, die vanaf dan niet meer zal moeten doen dan zeggen: “Voeg melk en brood toe aan mijn winkelkar”, op het moment dat men merkt dat men niet voldoende voorraad meer heeft. De consument zal kunnen converseren met de chatbot en vragen stellen, zoals “Wanneer zullen mijn boodschappen worden geleverd?” E-shops zoals Amazon (met Amazon Echo) zijn reeds begonnen met de uitrol van deze technologie en de verwachting is dat dit meer en meer een gewoonte zal worden wanneer de consument gewend zal geraken aan deze manier van winkelen.

Machine 2 Machine

Steeds meer innovaties zullen met elkaar verbonden worden naarmate IoT (Internet of Things) zich verder zal ontwikkelen. Verschillende apps in de auto-industrie zullen de bestuurder bijvoorbeeld kunnen waarschuwen wanneer hij in de buurt komt van een winkel waar zijn favoriete product in promotie is. Deze apps zullen de bestuurder dan ook kunnen melden of er nog vrije parkeerplaatsen zijn, hetgeen een bijkomend element is om te beantwoorden aan de groeiende noodzaak voor retailers om hun klanten een complete ervaring aan te kunnen bieden.

Langs de kant van verkopers van deze technologieën, zal het echter dit jaar ook niet altijd van een leien dakje gaan. Ze zullen hun producten en services moeten verkopen aan retailers die steeds willen besparen en ze zullen zich dubbel moeten plooien om de waarde van hun producten te kunnen bewijzen.

De technologie moet de klantenervaring verbeteren door de brug te slaan tussen ervaringen online en offline, door een eenvoudig aankooptraject aan te bieden dat snel, aangenaam en vlot is. Hierdoor zal de merkentrouw versterkt worden en het zakencijfer zeker verhogen.

Kevin Ludford
CEO van SQLI UK

  • Deel
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin