maandag, september 25 2017

Beslissende overname
in Noord-Europa

De overname van Osudio en de uitbreiding van het Europese connected experience netwerk

SQLI kondigt de overname van OSUDIO aan, een internationaal digitaal bureau met kantoren in 6 landen, voornamelijk in Noord-Europa. De Group versnelt hiermee de uitvoering van het strategische plan Move Up 2020.

OSUDIO, opgericht in 1996, ontwikkelde zich in het strategische e-commercesegment door een solide technologische expertise te combineren met bewezen marketing know-how. De organisatie ontving reeds meerdere awards als beste digitale bureau in Nederland in 2010, 2015 en 2017.

Deze overname zorgt voor een belangrijke bijdrage aan de strategie van SQLI op het gebied van geografische reikwijdte in een sleutelregio en de uitbreiding van de marges.
OSUDIO begeleidt grote organisaties of hun dochterondernemingen in de uitrol van hun digitale transformatie. Enkele van hun referenties zijn Carlsberg, Hoffman Group, GrandVision, Hansgrohe, Miele, Philips en Intergamma.

Een sleutelpositie in Noord-Europa

Deze overname verhoogt op substantiële wijze de activiteiten van SQLI buiten Frankrijk, aansluitend op de acceleratie van de transformatie van de Groep in Frankrijk.

Met een netwerk van 9 kantoren in 6 Europese landen, waaronder Duitsland, de Benelux, Denemarken en Zweden, en met 175 medewerkers, realiseerde OSUDIO een zakencijfer van ongeveer € 18 miljoen in 2016 en een EBITDA-marge van meer dan 15%.

Door de integratie van OSUDIO vergroot SQLI haar Europese netwerk van kantoren in 9 landen en versnelt het haar ontplooiing in Noord-Europa, het belangrijkste territorium voor de Groep, dit met een perfecte complementariteit en zonder overlapping van het territoriale netwerk. De nieuwe groep zal ook een sterkere delivery capaciteit hebben met nearshore productiesites in Rabat / Oujda (Marokko), Cape Town (Zuid-Afrika) en Valencia (Spanje).

De alliantie van de expertise van SQLI en OSUDIO zorgen ervoor dat de Groep de eerste SAP HYBRIS integrator wordt in Europa en in de top 3 wereldwijd terechtkomt, met meer dan 100 uitgevoerde projecten op dit toonaangevende digitale commerce platform. OSUDIO positioneerde zichzelf ook als een vooraanstaand speler in de PIM-markt (Product Information Management), een strategische technologie voor gecentraliseerd management van productcatalogi.

De derde strategische overname in de laatste 18 maanden

De transactie bevat de overname van 70% van het kapitaal van OSUDIO door SQLI, de huidige kantoordirecteurs blijven volledig geëngageerd in dit project. De boekhoudkundige integratie binnen de SQLI Groep zal retroactief plaatsvinden op 1 september 2017. De overname, waarvan de voorwaarden confidentieel blijven, wordt cash betaald en zal meteen winstgevend zijn. Het zal zorgen voor een uitbetaling van een prijscomplementariteit in functie van de resultaten van de oefening 2017.

Na de overname van INVENT COMMERCE in het Verenigd Koninkrijk in april 2017 en de recentere overname van STAR REPUBLIC in Zweden in mei 2017, bevestigt SQLI haar wil om haar internationale groeidynamiek te versterken, samen met de geslaagde ontwikkelingen door organische groei, voornamelijk in België en Zwitserland.

Deze operaties ondersteunen het stevige groeimomentum dat reeds zichtbaar was in de eerste helft van 2017 en bieden SQLI nieuwe groeikansen in het segment van e-commerce met een toegevoegde waarde en in de Noord-Europese markt, die het meest winstgevend is.

Didier Fauque, CEO van SQLI, zei:
Met de integratie van OSUDIO binnen SQLI Group, hebben we een mijlpaal bereikt in ons Move Up 2020 plan. Na de overnames van Invent Commerce in het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika en meer recent de overname van Star Republic in Zweden, geeft deze nieuwe operatie ons een grotere Europese dimensie en positioneren we ons als een van de drie grootste SAP Hybris integrators, ’s werelds meest toonaangevende e-commerce platform. De uitzonderlijke complementariteit van onze expertise zorgt ervoor dat we een sterke positie kunnen innemen in de omnichannel en customer experience markt. Het digitale DNA dat we delen, samen met onze gezamenlijke waarden, zijn sterke troeven die verder zullen zorgen voor een versnelling van onze ontwikkeling en consolideren onze ambitie om een belangrijke speler te zijn in de implementatie van de meest innovatieve digitale platformen.."

Peter van Reijmersdal, CEO van OSUDIO, voegde toe:
Na 20 jaar van continu groeien, zijn we zeer blij om ons bij de SQLI Groep te vervoegen. Onze samenwerking zal ervoor zorgen dat we een Europese leider worden in connected experience, met kantoren in 9 landen en 2 offshore locaties in Marokko en Zuid-Afrika. Onze klanten zullen kunnen profiteren van onze gezamenlijke expertise en onze mogelijkheid om kwaliteit te leveren als het gaat om strategische zaken die verband houden met mobility, omnichannel commerce, big data en Product Information Management..”

SQLI zal haar omzet van de eerste helft van 2017 publiceren op 26 september 2017, na het sluiten van de beurs..