woensdag, januari 31 2018

ARCELORMITTAL DOWNSTREAM SOLUTIONS
LANCEERT HAAR EERSTE WEBSHOP IN FRANKRIJK

Het doel is om de klantenervaring te verbeteren en de verkoopsactiviteiten te digitaliseren

ArcelorMittal Downstream Solutions, Europees leider in de distributie van hoogwaardige staalproducten voor klanten in B2B en B2C, start met e-commerce activiteiten. Door middel van een online verkoopsite voor staalproducten, wil ArcelorMittal haar verkoopsactiviteiten digitaliseren en haar klanten een betere service bieden. SQLI, een belangrijke speler op het gebied van digitale ervaringen, werd via haar Belgisch kantoor gekozen voor de implementatie van SAP Hybris commerce.

E-STEEL.ARCELORMITTAL.COM, EEN B2B EN B2C WEBSHOP VOOR EEN GEOPTIMALISEERDE KLANTENERVARING

ArcelorMittal Downstream Solutions is aanwezig in 30 landen in Europa. De ruim 300 distributiesites beschikken over een ruim gamma staalproducten voor B2B en B2C. Eind 2016 wilde de onderneming beginnen met e-commerce, met de volgende objectieven:

• Haar klanten een persoonlijke service en een ‘seamless’ ervaring bieden door in te spelen op mobiliteit. De groep, die zich in een zeer concurrentiële omgeving bevindt, wil zich positionneren als innovatieve speler en haar leiderspositie verder verzekeren op de markt van de staalproducten.
  • De automatisatie van het verkoopsproces, enerzijds door de administratie te vereenvoudigen door het aantal papieren documenten drastisch te verminderen en anderszijds door haar klanten op een eenvoudige manier toegang te bieden tot administratieve stukken, via een private back-office.
  • De kennis over haar klanten vergroten om zo beter te kunnen beantwoorden aan hun behoeften, door pagina’s te personnaliseren. Deze oplossing zal ook zorgen voor een uitbreiding van het productgamma.

De voordelen van dit nieuwe platform voor de klanten van ArcelorMittal zijn zeer uitgebreid:

• Altijd toegang tot de winkel en productinformatie (24u/24 en 7d/7)
  • Een complete online productcatalogus met gedetailleerde technische informatie voor elk product, een overzicht van de beschikbaarheid van stock op de verschillende sites en de mogelijkheid om onmiddellijk een bestelling te plaatsen
  • Een opvolging van de status van bestellingen en verzendingen tot betaaldetails
  • Een online toegang tot de bestelgeschiedenis en alle administratieve documenten
  • De mogelijkheid om bestellingen te herhalen en aankooplimieten in te stellen per aankoper, alsook verschillende functionaliteiten die eigen zijn aan online verkoop in B2B
  • Een moderne front-office met een intuïtieve navigatie.

De eerste pilootwebshop werd eind juni 2017 gelanceerd voor de site van ArcelorMittal in Colomiers (in de buurt van Toulouse). Overtuigd van het succes van dit pilootproject, heeft ArcelorMittal sinds december 7 sites in het westen van Frankrijk toegevoegd aan de lijst. In 2018 zullen alle sites in Frankrijk uitgerust zijn met een webshop. Daarna volgen België, Duitsland en Spanje.

“We hadden een ambitieus project en SQLI zorgde ervoor dat we erin slaagden. Dankzij e-steel.arcelormittal.com treden we vanaf nu binnen in het digitale tijdperk,” zegt Jean-Baptiste Courtier, General Director voor ArcelorMittal Downstream Solutions France.

“SQLI draagt met haar expertise en reactiviteit bij tot het slagen van dit project en begeleidt onze e-business en IT teams in de uitrol,” voegt Stéphane Blaison, CIO ArcelorMittal SSC West Europe, toe.

EEN AGILE PROJECTBEHEER

Om de zeer ambitieuze timing van slechts 4 maanden te respecteren, werd een agile methodologie gekozen voor dit project. SQLI heeft een Scrum-team aangesteld om de objectieven te behalen, in samenwerking met de Business, IT en Marketing teams van ArcelorMittal. Op het einde van elke sprint, die telkens drie weken duurde, werden de functionaliteiten afgeleverd en getest. Eventuele problemen werden gemeld en opgelost. Dankzij deze flexibele methode was het voor SQLI mogelijk om het design, de UX , de implementatie van Hybris Commerce, de ontwikkeling van een productcatalogus en een verbeterde digitale ervaring te realiseren, door op een intuïtieve manier gepersonaliseerde en gedetailleerde informatie over elk product voor te stellen.

SQLI, EXPERT IN CONNECTED COMMERCE

SQLI toont dankzij dit project opnieuw haar uitgebreide ervaring op het gebied van digitale transformatie en meer bepaald op het gebied van de implementatie van e-commerce platformen en haar capaciteit om complexe projecten op zeer korte termijn te beheren. SQLI heeft reeds verschillende e-commerce projecten tot een goed einde gebracht voor klanten zoals Nespresso, SEC, Airbus en Sonasid, een Marokkaans filiaal van ArcelorMittal, door gebruik te maken van technologisch hoogstaande platformen. Dankzij haar e-commerce excellence centers in Marokko, heeft SQLI op een degelijke manier kunnen samenwerken met de klantenteams en de verschillende kantoren van SQLI in Europa.

De teams van ArcelorMittal en SQLI zijn zeker klaar voor de volgende uitdaging. Het gaat hierbij over de Europese uitrol en het continu aanbrengen van verbeteringen om zo te beantwoorden aan de verwachtingen van de gebruikers, die steeds verder evolueren.